تبلیغات
مریم - كشفیات جدید در مورد سم چیپس و سیب زمینى سرخ كرده
کلیک کن ضرر نمی کنی

مریم

كشفیات جدید در مورد سم چیپس و سیب زمینى سرخ كرده :[عمومی , ]

كشفیات جدید در مورد سم چیپس و سیب زمینى سرخ كرده

دانشمندان مواد غذائى، موفق به كشف ماده بسیار سمى بنام آكریلامید شده اند كه بخصوص در سیب زمینى سرخ كرده و چیپس به وفور یافت می شود كه تنها در آلمان سالیانه بیش از ٨هزار نفر قربانى می گیرد!

از همین روى، ترس از (آكریلامید) یا به قولى سم چیپس و سیب زمینى بحث داغ رسانه هاى روز بخصوص در اروپا و در آمریكا شده است.

طبق پژوهش دانشمندان مختلف، آكریلامید در مقایسه با مواد سمى دیگر شناخته شده در گوشت گاو و یا انواع بیماریهاى پوستى میتواند براى انسانها تا١٠٠ برابر خطرناك تر باشد.

تمامى محصولات غذائى كه داراى قند، آلبومین و یا آسپاراگیان هستند داراى آكریلامید مى باشند. آكریلامید اما در زمانى خود را نمایان مى كند كه محصولات غذائى بر اثر گرما و خشكى تغییر حالت دهند.

براى جلوگیرى از جذب آكرولامید بهتر است به چند مورد كلى و ساده توجه كنید:

براى جلوگیرى از جذب آكرولامید بهتر است به چند مورد كلى و ساده توجه كنید:

بجاى مصرف از چیپس سیب زمینى، از چیپس ذرت استفاده كنید.

- بجاى چیپس مى توانید از بادام زمینى و یا چیپس (ناچوس) استفاده كنید.

- بجاى بیسكوبیت هاى معمولى، كه آنان نیز سرخ مى شوند، از بیسكوبیت هاى ویفرى استفاده كنید.

- بجاى نان سیاه و یا برشته شده مى توانید از نان برشته نشده استفاده كنید، در نان برشته شده مقدار زیادى آكریلامید وجود دارد به همین دلیل حداكثر از نانهاى نازك برشته نشده استفاده كنید در ضمن نان سوخارى هم مى تواند آلترناتیو خوبى بجاى نان برشته شده باشد.

- از آنجا كه قهوه نیز داراى آكریلامید مى باشد، توصیه مى شود، از مصرف بیش از ١ فنجان و یا نهایتا ٢ فنجان قهوه در روز صرف نظر كنید، در مقابل قهوه، چاى آلترناتیو خوبى براى نوشیدنى گرم مى باشد.

- بر خلاف مواد غذائى كه در بالا ذكر شد مواد غذائى زیر عارى از هرگونه آكریلامید مى باشند، براى همین سعى كنید كه در مواد غذائى خود بیشتر از اینگونه مواد غذائى استفاده كنید. این مواد غذائى عبارتند از: گوشت، كالباس، سوسیس، ماهى، شیر، پنیر، ماكارانى، برنج، سبزیجات و انواع میوجات.

- تا حد ممكن از شامپوهاى شیمیائى و كرم هاى بدنى استفاده نكنید بلكه توجه كنید كه محتواى آنان بیشتر گیاهى و یا طبى باشند.

- از آنجا كه آكریلامید سمى است كه بیشتر از طریق تغذیه وارد بدن مى شود، بهتر است كه در آشپزخانه خود به ١۰ قانون پیشگیرى پائین توجه جدى ترى كنید:

10 قانون پیشگیرى در آشپزی

  1. براى پختن كیك و یا پیتزا و دیگر غذاهائى سرخ كردنى در فر، بجاى اینكه سینى فر را چرب كنید در آن كاغذ مخصوص بگذارید.

  2. حرارت فر را بیشتر از ۲۰۰ درجه نكنید. بعنوان مثال از برشته شدن حاشیه ى پیتزا بشدت پرهیز كنید. در صورت برشته شدن آن، حاشیه برشته شده را مصرف نكنید.

  3. سیب زمینى را هیچگاه در یخچال نگهدارى نكنید.

  4. سیب زمینى هائى كه كمى لك پیدا كرده اند، مطلقا براى سرخ كردن مناسب نیستند.

  5. نانهاى تست را یا تست نكنید و یا با درجه حرارت كم و با زمان كوتاه تست كنید.

  6. قبل از استفاده و پخت سیب زمینى، سیب زمینى را پوست كنده و لااقل بمدت یكساعت در آب قرارشان دهید. آب، قند موجود در سیب زمینى را به خودش جذب كرده و به این طریق احتمال تشكیل آكریلامید پائین مى رود.

  7. شما مى توانید حتى اگر سیب زمینى را در آب نگذاشتید آنرا قبل از سرخ كردن آب پز كنید. سیب زمینى آب پز شده در هنگام سرخ كردن از خود آكریلامید تولید نمى كند.

  8. براى سرخ كردن بجاى روغن مایع و یا جامد، از مارگارین استفاده كنید. مارگارین آب را در خود نگه داشته و سبب مى شود كه روغن بیش از حد داغ نشود.

  9. سیب زمینى را حتما كوتاه سرخ كنید و آنرا طلائى از روى آتش بردارید. سیب زمینى هرچه بیشتر سرخ و برشته شود میزان آكریلامید موجودش بالاتر مى رود.

  10. تا حد امكان براى سرخ كردن سیب زمینى ها، آنان را كلفت برش دهید، زیرا هرچه سیب زمینى ها باریكتر باشد امكان ایجاد آكریلامید در آنان بالاتر مى رود.

  Webstats4U - Free web site statistics

نوشته شده در سه شنبه 25 بهمن 1384 و 11:02 ق.ظ توسط امید

ویرایش شده در سه شنبه 25 بهمن 1384 و 11:02 ق.ظ



Script Menu مرا بیاد بیاور آن زمان که ازمن نشانی نباشد

 

مرا بیاد بیاور آن زمان که ازمن نشانی نباشد

Script Menu